31.3.2020

Miten helpottaa korona-ahdistusta? 5 vinkkiä

COVID-19 viruksen aiheuttamat poikkeustilanteet ovat vaikuttaneet meistä jokaiseen. Elämä tavallisista arkirutiineista lomasuunnitelmiin on muuttunut muutamassa viikossa todella radikaalisti. Ilmassa on runsaasti epävarmuutta, erilaisia huolia sekä muutosten aiheuttamaa stressiä.

Ihmiset reagoivat kuormitukseen eri tavoin. Yksi murehtii maailman kohtaloa kantaen harteillaan muidenkin murheita, toinen selaa päivät pitkät netin koronatilastoja- ja ennusteta, ja kolmas keskittyy nauttimaan etätyöskentelyn mahdollistamista hitaista aamuista. Moni meistä kokee ainakin jossain määrin ahdistusta ja epävarmuuden tunteita. Listasimme tähän blogiin muutamia keinoja, jotka voivat auttaa ahdistuksen lievittämisessä.

1. Valikoi tietolähteet

Jatkuva informaatiotulva koronaviruksesta voi ahdistaa. Erityisesti sosiaalisessa mediassa leviää paljon haitallista disinformaatiota, joka vain lietsoo ahdistusta. Kannattaa myös välttää aamun aloittamista ja illan lopettamista koronauutisia lukemalla, sillä silloin ne jäävät helposti myös pyörimään päähän.

Valitse yksi tai kaksi luotettavaa lähdetä, ja keskity niiden seuraamiseen. Esimerkiksi THL:n sivut ovat hyvä vaihtoehto. Oamkin opiskelijana kannattaa seurata myös Oamkin omia koronasivuja: oamk.fi/koronavirus.

2. Keskity siihen, mitä voit hallita

Teamsin palaveri ei toimi, vaihto peruuntui, kaupassa joku ei aivastanut hihaan ja harjoittelun toteutuminen on epävarma. Tässä vain muutama esimerkki asioista, jotka saattavat nyt huolettaa opiskelijoita. Mutta tiedätkö, mitä yhteistä niillä on? Mihinkään näistä esimerkeistä et voi vaikuttaa itse.

Sen sijaan, että käyttäisit energiaa tällaisten asioiden murehtimiseen, kannattaa mieluummin keskittyä asioihin, joihin voit itse vaikuttaa. Huolenaiheet saattavat puuroutua pään sisällä yhdeksi suureksi möröksi. Yksi hyvä työkalu niiden purkamiseen on hallinnan ympyrä, jonka avulla voit jäsentää asioita sen mukaan, miten voit itse vaikuttaa niihin.


Ympyrän keskellä ovat ne asiat, joihin voit itse täysin vaikuttaa, ja joista voit päättää. Tällaiset asiat liittyvät omaan tekemiseen ja omiin asenteisiin. Voit esimerkiksi itse hallita omaa päivärytmisi järjestämistä sekä siitä, että omalta osaltasi noudatat viranomaisten ohjeita. Keskittymällä sisimmässä ympyrässä oleviin asioihin hallinnan tunne lisääntyy. Erityisesti epävarmoina aikoina kannattaakin keskittyä juuri niihin.

Välikehällä on asioita, joihin voi itse omalla toiminnallaan vaikuttaa, mutta ei voi itse päättää täysin. Tällä kehällä olevien asioiden kanssa täytyy olla valmis tekemään kompromisseja. Voit esimerkiksi vaikuttaa siihen, että osallistut itse aktiivisesti ryhmätöiden Zoom-palavereihin, mutta et siihen, kuinka aktiivisesti muut osallistuvat.

Uloimmalla kehällä ovat ne asiat, joista ei voi itse päättää, eikä niihin voi itse vaikuttaakaan. Eli siis sellaiset asiat, joita tämän kappaleen alussa listattiin. On turha kuluttaa energiaa sellaisiin asioihin, joita ei itse voi hallita. Tälle kehälle kannattaa listata ja vuodattaa tällaiset murheet, ja jättää ne sitten hyvällä omatunnolla sinne. Ota halutessasi kynä ja paperia, ja piirrä oma hallinnan ympyräsi.

3. Haukkaa happea

Luonnossa liikkumisella on tutkitusti positiivisia vaikutuksia hyvinvointiin. Mene ulos happihyppelylle ja nauti keväisestä säästä. Ulkona liikkuessa on helppo pitää kaverin kanssa turvaväliä (1-2 m), joten se on hyvä sauma sosialisoitua vähän. Myös sisällä liikkuminen tekee hyvää. YouTube on pullollaan erilaisia treenivideoita esimerkiksi taukojumppaa, joogaa, lihaskuntoa tai tanssia varten. Kokeile vaikka uutta lajia, tai ota osaa esimerkiksi wc-paperihaasteeseen: https://www.youtube.com/watch?v=CltuxoemWKM.

4. Pidä yhteyttä läheisiin

Fyysisen etäisyyden pitäminen ei tarkoita sosiaalista eristäytymistä. Vaikka kyläilyä tulee nyt välttää, muita tapoja pitää yhteyttä perheeseen ja ystäviin riittää kyllä. Nyt on hyvin aikaa soittaa mummolle tai laittaa sisaruksille viestiä. Ja mikäs sen parempi tapa keventää tunnelmaa, kun spämmiä meemejä kaveriporukan ryhmäkeskusteluun. Olemalla yhteydessä muihin muistutat myös läheisiäsi siitä, etteivät he ole yksin.

Etähengailuun löytyy monia keinoja, kuten Discrodin puhekanavat ja Skype. Omalla kohdalla hyväksi havaittu etäkahvittelun väline on myös Facebookin videopuheluominaisuus, joka mahdollistaa useamman osallistujan liittymisen.

Mielikuvitusta käyttämällä yhdessä voi keksiä etänä vaikka mitä hauskaa. Esimerkiksi erilaiset nettipelit, kuten skribbl.io tai Board Game Online tarjoavat hauskoja mahdollisuuksia viettää yhdessä aikaa etänä. Omien kavereiden kanssa kokeiluun on tulossa myös osallistuminen etäpubivisaan. OSAKOllakin on tulossa tietovisa tämän torstain 2.4. Välitunti IG-livessä 😉.

5. Älä jää yksin

Huolien kanssa ei kannata eikä tarvitse jäädä yksin. Keskusteluapua on saatavilla monelta taholta. Tässä joitain esimerkkejä:

Opiskeluun ja opiskelijaelämään liittyvien huolien kanssa voi olla yhteydessä myös meihin. Ota rohkeasti yhteyttä vaikkapa sähköpostilla osako@osakoweb.fi. Voit kirjoittaa meille myös anonyymisti nettisivujemme chatin tai palautelomakkeen avulla (skrollaa sivua alas): http://osakoweb.fi/yhteystiedot/

Pysykäähän terveinä ja turvassa. Yhdessä tästä selvitään!
Linda Holma
OSAKOn viestinnän ja kansainvälisten asioiden asiantuntija

Yhteistyössä

Ihanaa olla osakolainen!